عکاسی در فضای باز و منزل

با عکاسی فضای باز آشنا شویم

عکس کودکی بر روی چمن در حال دویدن

عکس کودکی در حال بازی کردن با برگ های پاییزی

عکس دو کودک در حال پرتاب برف به همدیگر

تابش نور ملایم غروب آفتاب بر موهای دخترکی در گندم زار

اینها گوشه ای از صحنه های بسیار زیبایی است که عکاسی در فضای باز در اختیار ما قرار می دهد.

برای مشاهده نمونه عکس های فضای باز و منزل کلیک کنید

عکاسی در فضای باز و منزل

امروزه عکاسی فضای باز بسیار بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. شاید بتوان علت این استقبال مجدد را محدودیت آتلیه ها به علت فضای بسته و تجهیزات محدود آنها نسبت به فضای طبیعی که سرشار از تنوع  است دانست .

در عکاسی فضای باز با کمی خلاقیت و آگاهی به اصول و قواعد عکاسی فضای باز، پرتره هایی قابل تهیه است که مطمئنا ماندگار خواهند شد.

کادر آتلیه هامون با آشنایی با این قواعد و همچنین آشنایی با مکانهای مناسب این نوع از عکسبرداری، شرایطی را فراهم می آورند تا عکس هایی هرچه زیباتر ثبت گردد.

استفاده از مناسب ترین زمان برای عکاسی فضای باز

عکاسی فضای باز در چه زمانی انجام شود بهتر است. مناسب ترین زمان برای عکاسی در فضای باز چه روزها و چه ساعاتی است. آن چه بدیهی است، این که در عکاسی فضای باز، از نور طبیعی آفتاب استفاده می شود.

بنابراین زمان عکسبرداری در روز بسیار حایز اهمیت است. حدودا یک ساعت پس از طلوع آفتاب و تقریباً یک ساعت قبل از غروب آفتاب، که به نام ساعات طلایی روز شناخته می شوند، مناسب ترین ساعات عکاسی در فضای باز است.

 در این ساعات، بدلیل زاویه  نور ، سایه هایی که ایجاد می شود ملایم هستند. پس بهتر است در ساعت های نزدیک به ظهر، که نور آفتاب مستقیم تابیده می شود عکاسی انجام نشود چراکه سایه هایی با لبه های تیز بر روی صورت و اجسام دیگر ایجاد می شود.

البته می توان گفت این ساعات که برای عکاسی مناسب هستند برای حضور خانواده ها برای عکاسی مناسب نیست البته این مشکل نیز قابل رفع است .

کادر آتلیه هامون با تجهیزاتی که زمان عکسبرداری استفاده می نمایند و همچنین خلاقیت و مکانیابی مناسب امکان عکس برداری در طول روز در مکانهای مختلف را فراهم می آورند

مهم ترین نکات در عکاسی فضای باز

عکاسی فضای باز شرایطی را می طلبد، تا عکس های گرفته شده به شرایط ایده آل نزدیک شود. این نکات مهم را به شما توضیح می دهیم.

  1. هرگز در عکاسی فضای باز، سوژه را در معرض نور مستقیم نور آفتاب قرار ندهید. سعی کنید موقعیت سوژه را طوری تنظیم کنید، که نور آفتاب به پشت سوژه تابیده شود. همچنین اگر می خواهید از نور مستقیم آفتاب دوری و جلوگیری کنید، می توانید از اشیاء یا لوازمی اطراف سوژه استفاده کنید.
  2. کچ لایت که همان نور منعکس شده از چشم در عکس ها است بسیار حایز اهمیت است که می توان آنرا با استفاده از یک رفلکتور در چشمهای سوژه ایجاد نمود
  3. در عکاسی فضای باز از سوژه سعی کنید از پس زمینه های ساده استفاده کنید. علت این کار این است که بکگراند که در پس زمینه است مورد توجه بیننده قرار نگیرد. یعنی از پس زمینه هایی استفاده کنید، تا تمرکز بر روی سوژه باشد، و در بیان دیگر سوژه در بکگراند گم نشود. برای پرهیز از این موضوع راه حل دیگر استفاده از دیافراگم های باز است که به هرچه زیباتر شدن عکس های پرتره در عکاسی فضای باز کمک می کند. این تکنیک باعث یکنواخت شدن پس زمینه و همچنین ایجاد نقاط نوری زیبایی در پس زمینه می شود و از طرف دیگر سوژه را از پس زمینه کاملا جدا می کند. به همین دلیل است که لنز هایی با فاصله کانونی بالا تر و امکان استفاده از دیافراگم بازتر همواره گرانترین لنز های موجود در بازار هستند. این لنزها قادر به خلق عکس هایی هستند که به هیچ عنوان با لنز های ارزان قیمت تر امکانپذیر نیستند.
  4. عکاسی فضای باز سختی ها و مشکلات خاص خود را نیز دارا است. به عنوان نمونه، فلر (Flare) است که به دلیل تابش نور خورشید به درون لنز ایجاد می شود. برای این که از ایجاد این پدیده جلوگیری کنید، می توانید از هود لنز استفاده کنید. راه حل دیگر، استفاده از دریچۀ دیافراگم باز است. البته این پدیده همیشه به عنوان ضعف در عکس ها به حساب نمی آید و گاهی فلرهای زیبایی به عنوان افکت به عکس ها اضافه می شوند
  5. برای عکاسی فضای باز و حتی فضاهای دیگر بهترین روش استفاده از فرمت raw برای دوربین است. استفاده از فرمت raw دارای مزایایی است که مهم ترین آن، ایجاد بیشترین قابلیت ویرایش عکس می باشد. یعنی این فرمت به شما این اجازه را می دهد تا عکسرا با بالاترین دقت ویرایش کنید
  6. عکاسی فضای باز در هر نوع شرایط آب و هوایی در فصل های مختلف سال ممکن است. تنها به کمی مهارت، دقت نیاز است، اتفاقا شرایطی مانند برف و باران می توانند به هرچه زیباتر شدن عکس ها کمک زیادی نماید به شرطی که تمامی تنظیمات بخوبی صورت گرفته باشد و تجهیزات مناسب وجود داشته باشند

بطور خلاصه عکاسی فضای باز برخلاف تصور عمومی، که به نظر ساده می رسد، نه تنها ساده نیست بلکه دارای سختی ها و مشکلاتی است که بعضی از آن ها غیر قابل پیش بینی هستند.

کادر آتلیه هامون با تجربه ای که در این زمینه دارد هم اکنون با استفاده از یک تیم حرفه ای آماده ارائه خدمات ویژه عکاسی فضای باز به شما عزیزان است.

تمام تلاش و تجربۀ چندین ساله آتلیه هامون، صرفاً جهت رضایت شما عزیزان است، تا زیباترین لحظات زندگی شما را ثبت نماییم.

عکاسی در فضای باز و منزل

عکاسی در فضای باز و منزل
عکاسی در فضای باز و منزل
تماس با استودیو هامون